Hoeveel het bedrijf tot nu toe heeft bespaard, maakte hij niet bekend. Ahold
maakte in 2006 bekend voor eind dit jaar 500 miljoen euro op de operationele
kosten te willen besparen. "We maken de ergste recessie in zestig jaar
mee. In zulke omstandigheden moet de nadruk op de kosten liggen", aldus
de topman.
Retailmarge verhogen
Door de kostenbesparingen wist het bedrijf, bekend van de Albert
Heijn-supermarktketen, de retailmarge te verhogen. Deze marge op de verkoop
van producten ging naar 4,9 procent in het tweede kwartaal van dit jaar.
Vorig jaar had het bedrijf nog een marge van 4,4 procent. Ahold mikt voor de
lange termijn op een retailmarge van 5 procent.
Ahold heeft te maken met moeilijke omstandigheden, waarin klanten steeds meer
de nadruk leggen op prijs, kortingen en andere acties. Daardoor neemt de
concurrentie van andere supermarktconcerns toe. Ahold probeert met meer
promotionele acties klanten toch naar de winkels te krijgen.
Survival of the fittest
Rishton liet in zijn toelichting ook weten mogelijkheden voor overnames niet
onbenut te laten. "Mogelijkheden zullen zich in de huidige
marktomstandigheden onvermijdelijk voordoen. De sterken worden steeds
sterker en de zwakkeren steeds zwakker. Wij behoren tot de sterken."
Ahold boekte beter dan verwachte resultaten. Het bedrijfsresultaat kwam ruim
een kwart hoger uit op 295 miljoen euro. De nettowinst ging met 42,3 procent
omlaag tot 195 miljoen euro. De cijfers waren ruim boven de gemiddelde
verwachting van analisten.
Moeilijk vergelijken
Het nettowinstcijfer laat zich lastig vergelijken met vorig jaar. In het
cijfer van vorig jaar zit een bate op de verkoop van het belang in
Schuitema. De omzet, die het bedrijf twee weken geleden al bekendmaakte,
steeg in het afgelopen kwartaal met 11,5 procent tot 6,43 miljard euro.
Vooral de onderdelen Stop & Shop/Giant-Landover en Albert Heijn
presteerden sterk, meent analist Richard Withagen van SNS Securities. "Het
is een bevestiging van de sterke strategie bij het bedrijf", aldus de
marktvorser.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl